Program naší mateřské školy vychází ze skutečnosti, že naše populace ve své uspěchanosti občas opomíjí mezilidské morální hodnoty a úctu k životu. Proto ústřední myšlenka naší práce je obsažena v mottu: „Mějme se rádi, kamarádi!“
- snažíme se o klidný přechod z rodiny do nového prostředí. Děti se seznamují s novým prostředím, kamarády, učitelkami a ostatními zaměstnanci. Učí se navazovat kontakt s ostatními, představit se i znát svoji značku, pozdravit, poděkovat, požádat. Poznávají nové hračky a dozvídají se, kam patří. Učí se přizpůsobit společnému programu, respektovat dohodnutá pravidla. Učí se domlouvat a spolupracovat. Zvládají jednoduchou sebeobsluhu.
- děti vnímají proměny přírody na podzim v lese, na zahradě i na poli. Zkoumají, jak podzim voní či chutná (ovoce a zelenina) a hrají si a experimentují s přírodninami. A i když sluníčko již nehřeje, s větrem je taky legrace - pouštíme draky.Dozvídají se, jak se zvířátka v lese chystají na zimu.
- děti poznávají sebe sama – své tělo, pocity, nálady. Zjišťují, jak si chránit své zdraví. Představují nám svoji rodinu, svůj domov. Dozvídají se spoustu nového o vývoji člověka od narození po stáří.
- seznamují se s lidovými tradicemi a zvyky v adventním čase. Přivítají Mikuláše, seznámí se s vánočním příběhem. Učí se naslouchat druhým a sdělovat své pocity. Vyrábějí dárečky, vyzdobí si školku, pečou cukroví a zpívají koledy pro potěšení své i svých nejbližších. Učí se rozlišovat dobro a zlo. A hlavně si užívají vánoční atmosféry.
- získávají znalosti o dalším ročním období - jaké jsou charakteristické znaky zimy, zkoumají vlastnosti sněhu a ledu, pozorují vliv chladu a mrazu na přírodu, člověka a zvířata. Dozvídají se, kde na nás číhá nebezpečí, jak předcházíme úrazům a nemocem. Avšak také, jak si toto krásné roční období pořádně užít – zimní hry a sporty.
- seznamují se s různými pracovními profesemi, uvědomí si význam lidské práce. V pohádkách odhalují rozlišné lidské vlastnosti – jako je lenost, pracovitost, píle, pečlivost apod. Rozšiřují si slovní zásobu. Sdělují, co dělají rodiče, co by rády dělali samy. Poznávají předměty kolem nás – pokusy a manipulací s předměty zjišťují jejich vlastnosti. Seznamují se s další tradicí, kterou je masopust. Prožívají karnevalové veselí ve školce.
- seznamují se s místem a prostředím, kde žijí (vesnice, republika, Země). Získávají povědomí o existenci jiných kultur a národností, učí se orientovat na mapě, používají encyklopedie. Získají povědomí o koloběhu vody a její potřebnosti, o významu životního prostředí pro člověka. Dozvídají se, co přírodě ubližuje a jak jí můžeme pomáhat.
- poznávají charakteristické znaky jara, uvědomují si rozmanitost živé a neživé přírody. Pozorují probouzející se přírodu – rostliny, zvířata, mláďata. Vydají se probudit lesnímu praminek. Prožívají velikonoční svátky – vyrábějí, zpívají koledy, dozvídají se o českých zvycích. Užívají si i čarodějnické rejdění.
- vytváříme kladný vztah k intelektuálním činnostem – probouzíme zvídavost, chuť se učit, objevovat. Rozvíjíme mluvní projev, samostatnost, schopnost soustředit se, paměť, apod. Pěstujeme kladný vztah ke knížkám – co knihy nabízejí. Učíme se bezpečně pohybovat v dopravním provozu a slušně chovat v dopravních prostředcích. Sdělujeme si zážitky z cestování. Slavíme svátek našich maminek – příležitost potěšit blízkého člověka, vyjádřit lásku, hovoříme o významu rodiny, maminky pro vznik života.
- vkládáme poslední díl do naší mozaiky – poslední roční období – léto. Jaké jsou jeho znaky (počasí, činnosti, květiny, plody). Slavíme svátek dětí, jezdíme na výlety, pořádáme sportovní soutěž - Školkiádu a velkou zahradní slavnost Jarmareček, na kterou zveme kamarády a dospělé z širokého okolí.
Promyšlenou skladbou odpoledních aktivit vytváříme podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. Dbáme na to, aby byly dodržovány zásady duševní hygieny a poměr činností byl vyvážený. Odpolední zájmové aktivity probíhají na základě dobrovolné účasti dětí.
Děti pracují s rozličným materiálem a nářadím. Pěstují si volní vlastnosti a vytvářejí pracovní návyky a dovednosti, procvičují jemnou motoriku. „Modeluje“ se zde přístup dětí k práci, k tomu, jak je důležité vážit si výsledků své práce a práce ostatních.
Děti si zdokonalují komunikační dovednosti, rozvíjejí slovní zásobu, gramatickou stránku řeči, ale i kreativitu a tvořivost. Ztvárňují nejen pohádkové příběhy, ale učí se i základům společenského chování. Pomocí modelových situací se zamýšlíme nad problémem a nacházíme různá řešení.
Děti se seznamují s běžnými i mimořádnými situacemi, s nimiž se mohou setkat ve svém okolí (rizika v domácnosti, v přírodě, v dopravě, při kontaktu s cizí osobou). Učí je danou situaci vyhodnotit z hlediska osobního bezpečí, rozlišovat mezi bezpečným a rizikovým chováním v různých prostředích a v různých ročních obdobích. V situacích, kdy by mohlo být ohroženo jejich osobní bezpečí, hledají správná řešení. Řeší konkrétní problémy, nacházejí různé možnosti a varianty. Učí se komunikovat, obhajovat vlastní názor, rozhodovat. Děti prakticky nacvičují bezpečné chování v situacích, které mohou nastat. Děti se tak dozvídají, jak předcházet rizikovým situacím a jak správně reagovat v dané situaci.
Děti se seznámí s taji přírodních věd (fyzika, chemie, přírodověda). Jednoduchými a rozmanitými experimenty, pokusy, pozorováním a praktickými činnostmi se seznámí s vlastnostmi vnějšího světa. Zjistí, co umí vzduch, jak hravá dokáže být voda, zvuk, světlo i jak se dá kouzlit v kuchyni. Poznají různé materiály a suroviny, jejich vlastností. Prostřednictvím praktických činností získají základní znalosti a manuální dovednosti (např. pracovní, pěstitelské, práce s mikroskopem, lupou, váhou, elektronickou stavebnici), kreativitu a pochopí některé logické souvislosti. Zábavnou formou probouzíme u dětí zvídavost, zájem a radosti z objevování. Vytváříme základy pro intelektuální činnosti a probouzíme v dětech lásku k vědě. Učíme je chápat, že každý jev má nějaké vysvětlení. Rozvíjíme kooperativní dovednosti, trpělivost, samostatnost při rozhodování či obhajování vlastních názorů.
Prostřednictvím čtyř hudebních činností - pěveckých, hudebně pohybových, poslechových a instrumentálních se snažíme probudit u dětí zájem o zpěv, rozvíjet rytmické cítění a naučit děti vnímat hudbu pro její krásu a jedinečnost.
Tancem podporujeme u dětí zdravý tělesný i duševní vývoj, rytmus i lásku k hudbě. Prostřednictvím lidové tvorby poznávají děti naše lidové tradice. Dozvídají se i o jiných hudebních žánrech a kulturách.
Děti se formou úměrnou věku seznámí s PC, osvojí si jednoduché základy jeho ovládání. Tato aktivita dětem přibližuje počítač jako „pomocníka a rádce“ Kvalitní výukové programy pro předškolní věk mají akreditaci MŠMT.
U dětí přirozenou cestou utváříme návyky, které vedou ke zdravému životnímu stylu. Seznamují se s potravinami, s jejich původem a významem pro naše zdraví. Získávají pracovní návyky a dovednosti.Učí se spolu komunikovat a spolupracovat.
Podporujeme přirozený osobnostní rozvoj, respektujeme dětské specifické potřeby a možnosti, respektujeme jedinečnost dítěte.
Rozvíjíme každé dítě po stránce fyzické, psychické a sociální v souladu s RVP, tak aby bylo schopné zvládat nároky života, které jsou na ně kladeny a které je očekávají v ZŠ.
Rozvíjíme komunikativní dovednosti, poznávací schopnosti, představivost, fantazii, pohybové a praktické dovednosti, samostatnost a schopnost rozhodovat, posilovat sebedůvěru, sebeovládání. Upevňujeme v dětech úctu ke zdraví, utváříme návyky vedoucí ke zdravému životnímu stylu. Seznamujeme děti se světem lidí, kultury a umění, vytváříme aktivní postoje a jejich vyjádření. Rozvíjíme úctu k životu ve všech formách.